måndag 11 februari 2013

I vagndjungeln igen...

Vår dubbelvagn kommer mycket snart nå slutet av sin karriär hos oss. Varken E eller C sover vanligtvis på dagarna längre och det händer kanske två gånger i månaden att vi använder båda sitsarna. C vill gå själv hela tiden och får ofta psykbryt om han tvingas sitta i vagnen för länge. E är ofta trött och vill bli buren, åka på hjulskydden eller helt enkelt sitta i vagnen. Så jag tänker att vi säljer traktorn och köper en lite nättare vagn som man kan ha åkbräda på. Beggad givetvis...

Så nu är vi där igen, i barnvagnsdjungeln. Eller inte vi utan jag, för M kunde inte bry sig mindre. Jag vill helst ha en vagn där man kan ha barnet både framåt och bakåt och där ståbräda får gott om plats så att jag kan köra den utan att behöva gå en kurs i akrobatik… Inga McLaren och sånt. Vill ha en vagn med ett handtag och inte två stumpar. Det ska vara 4 hjul helst också. Enkelvagnen vi har idag har 3 hjul och den har tippat över på bussen vid ett flertal gånger - med barn i. Maxvikten på de flesta vagnar här ligger på 15 kg, men jag har lärt mig att det bara är för att de testas med 15kg i UK. Man får kolla på informationssidor från t.ex. USA och Australien för där testas de med mycket mer.

Detta är vad jag kollar på just nu:

1. Bugaboo Bee
Det är nog den vagn som de flesta rekommenderar av de jag pratat med. Lätt, smidig, liten, går att vända sitsen, oändliga färgkombinationer, gott om plats för barnet, gott om plats för ståbräda, bra sufflett på de äldre modellerna. Egentligen den mest "perfekta" av de jag sett, men ett stort, stort minus är att den har så otroligt små hjul. Vet inte om de skulle klara snö eller ens blask men å andra sidan vet jag inte heller om det spelar någon roll. När snö blir aktuellt igen så är C 3 år gammal och E 4,5.


2. Babyjogger City Mini
Älskar att den är så nätt och lätt att fälla ihop med en hand. Minus är att den bara kan vara vänd framåt och att det är lite ont om plats för ståbräda :/ 4-hjulsvarianten verkar vara ganska ny, så priset blir säkert därefter. På plussidan är dock att den tål många kilon, vilket skulle förlänga dess livslängd.


3. Babystyle Oyster
Gillar att den finns i massor av färger och att dess sits går att vända. Har sett den på stan och gillat det jag såg, men har läst att en del tycker den är dåligt bygd. Det stora pluset jämfört med Bugaboo är priset...



4. iCandy Cherry
Har bara sett den i lekparken, men gillar den av det jag såg. Uppnår den samma kvalitet som de andra iCandy-vagnarna så är det ju kanonbra, men är inte säker på om den gör det då det är iCandys "budgetvariant". Plus är att den verkar ha bra med plats till ståbräda och att man kan vända på sitsen.


Vi får se vart vi hamnar...

2 kommentarer:

  1. Hej. Har ni köpt en än? Vi säljer vår oyster, sittdelen är helt oanvänd. Säljer egentligen hel kittet med carrycot o allt men kanske kan göra ett deal om du är intresserad.
    http://www.gumtree.com/p/for-sale/oyster-pushchair-and-carrycot/1012996646

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för tanken!! Vi har inte köpt än, men måste sälja vår gamla innan vi kan börja se oss om efter ny. Er vagn är jättefin men liiiite utanför vår prisklass :) Jag letar vagn för max 200, så det blir lite äldre årsmodeller av ovan nämnda vagnar.

      Hur kommer det sig att ni säljer? Har ni en som ni gillar bättre eller har ni gått över till att enbart bära?

      Radera