fredag 26 augusti 2011

Mjölkfritt

Vi har lagat mjölkfri mat i en vecka nu, men vi kan inte börja utvärdera än eftersom Frebinin fortfarande är kvar. Dessutom slinker det ner en del mjölkprodukter ändå, sådant som man inte tänker på. Choklad till exempel. Som Storebror fullkomligen älskar! Eller slinker ner och slinker ner - det är ju fortfarande Storebror vi pratar om, så portionerna kan inte ens kallas för smakprov. Möjligen musbett.

Jag vet inte om det är för att den gångna veckans magsjuka släppt sitt grepp om honom eller om det är det mjölkfria som kickar in men jag tycker mig se att bajset blivit lite mer fast. Vi FÅR ju inte utvärdera än men jag kan bara inte låta bli! Å andra sidan har prickarna kommit tillbaka... Så nä, jag kanske inte ska utvärdera än, då.

För framtida bruk kommer här ett plättrecept, som Storebror gillade. Hittade det på Carlshamns Havredryck Vanilj-paket.

Mjölkfria plättar

4 dl Havdredryck Vanilj
1 ägg
1/2 tsk salt
2 dl vetemjöl
2 msk mjölkfritt margarin (jag smälte vanligt margarin i stekpannan och hällde i)

Blanda allt och låt stå i 30 minuter.
Stek små plättar på svag värme; jag stekte på 4:an, 3 plättar åt gången i pannan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar