tisdag 27 mars 2012

Hårdare tider

Förra månaden överskred vi vår budget rejält… Jag fattar knappt var allt försvann! Mitt midjemått är dock av annan uppfattning. Nu har vi gått igenom hela budgeten igen och denna månaden ska vi vara stenhårda med att följa den! Ingen mer hämt-mat, inget godis, ingen vardags-öl, inget handla-varje-dag. Fördelarna är ju givna; mer pengar till annat och att vi kanske kommer bli lite mer "i form". Nackdelarna; mer tid i köket, vilket ger mindre tid med barnen som i sin tur leder till mer kaos.

Vi jobbar mycket med kaos just nu. Jag försöker införa olika tänk för att klara vardagen. Barnen är i en fas, där de inte kan lämnas ensamma ens en minut. De bråkar direkt! Och lillebror har blivit mer hämndlysten och avundsjuk än han var innan. Igår skulle jag hämta nåt i köket, kanske tog max en minut och det slutade med att lillebror har klösmärken på hela ryggen och storebror blev biten i armen… Man kan tro att det är två vilda hundar jag har och inte två barn som emellanåt är riktigt gulliga mot varann. Idag lekte de med Duplo tillsammans - alltså byggde på samma torn båda två. Det gick riktigt bra när jag var med, så jag hoppas att vi är på väg åt rätt håll.

En annan sak vi jobbar med just nu är att storebror inte ska ha napp så mycket. Hans bett är verkligen nappformat och vi har fått en deadline av tandläkaren till att sluta med napp helt. Den är redan i juli, då han fyller 3. Alltså bara några månader till!!! Fattar inte hur vi ska klara det. Han är extremt fäst vid napp och snutte. Nappen är liksom en del av hela nappe-snutte-grejen och han får vansinnesutbrott så fort nappen inte hamnar i munnen när han vill. Och på tal om snutte… Lillebrors  är borta. Tror den försvann på väg hem igår men han verkar inte sakna den! Hoppas fortfarande att jag på något magiskt vis ska hitta den här hemma.

Idag ska vi till pappas London, som storebror säger. Vi ska alltså till centrala London, för att träffa M efter jobbet. Innan dess ska vi förbi Greenwich Park, för de har en riktigt nice lekpark. Väntar bara på att barnen ska vakna.

Litte bilder från de senaste dagarna:

Vi besökte Greenwich Park och Observatoriet.
Helt underbart väder och fantastisk utsikt!

Storebror behövde inte ens jacka och
han är EXTREMT frusen av sig!

Träden börjar få löv :)
Det kommer säkert bli helt grönt under denna veckan!

Bajs-safari förra veckan. Det verkar vara ganska vanligt
att strunta i att plocka upp sin fyrbente väns avföring från gatan...
Äckligt, om du frågar mig. Spännande om man frågar Storebror.

"Pappa hemma!", skriker Storebror när M kommer innanför dörren
och sen klänger de båda på honom så att han knappt får av sig skorna <3

Harmoni i kaoset. Detta är future play room.
Mer om det snart...


Dagens nice grej: Fruit bars (School bars). Alltså inte såna klibbiga, sötliskiga dadel- och russin bars, utan såna som smakar GOTT! De är gjorda av fruktpuré, fruktjuice och torkad frukt, som koncentreras och blir till bars. Inget tillsatt socker och de har konsistensen av fruktkola, typ Maoam. Perfekt för utflykten, precis vad jag letat efter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar