torsdag 22 mars 2012

Delivery!

Fantastiskt att kunna beställa käk från mataffären och få den levererad! Nu är kylen fullproppad men det blir ändå en trip till affären irl för att fixa Storebrors cocosmjölk, som han dricker istället för havre- eller rismjölk nuförtiden. Andra mjölkprodukter har vi börjat introducera lite smått och det har gått väldigt bra. Det känns inte bra att börja ge honom ren mjölk riktigt än eftersom han ändå dricker en hel del bobok ("mjölk"+ersättningspulver för tillväxten+oboy), så det får vänta... 


Nu ska jag bara hitta stekpannan också, så att vi kan laga maten. Hittills har det blivit mycket hämtmat, mackor och saker som kan tillagas i den enda kastrullen vi lyckats gräva fram. Hur kan en stekpanna bara försvinna??? Har snabbkollat samtliga lådor utan att lyckas hitta den :S

Dagens nice grej: buljong med mindre salt! Som jag letat i Sverige innan efter just sådan buljong! Ekologisk är den också! Hoppas den är god :) Heinz har faktiskt ett helt sortiment här för dem, som vill laga "egen" barnmat. Till exempel mini-mini pastastjärnor och pastasnäckor, tomatpuréer och andra såser, grytor etc.


Lillebror kan numera förresten gå! Eller, han gör det ibland. Många gånger per dag och lite som en full robot som går i sidled för att ta sig framåt men det GÅR ju framåt! Han älskar det :) Jag märker från dag till dag hur mycket mer han förstår och kan kommunicera och det känns så otroligt skönt! Storebror har börjat lära sig lite engelska redan; waantoofreehelloubaj bajfank julook... Men han använder det bara om någon pratar engelska med honom, annars blir det mest svenska och en och annan polsk fras. Favoritprogrammet på TV är bland annat Mr Tumble, ett program där barn får lära sig teckenspråk. Vi kollar på det tillsammans och så översätter jag till svenska och vi gör rörelserna tillsammans. Han minns så oroligt mycket och lär sig oerhört snabbt!

4 kommentarer:

  1. Fan, jag blir sugen när jag läser detta. Det GÅR ju att ha barn i London! Man behöver bara en rik man med bra jobb, det är väl där min sko klämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går, det går :) Vi kommer successivt börja leta oss ut på djupare vatten här men just nu gäller de lokala lekparkerna och alla leksaker som ungarna inte sett sedan i januari, som sakta packas upp. På helgerna gör vi roligare grejer. Rika skulle jag nog inte vilja säga, men det hjälper ju att ha jobb. Det där med dagis är en annan femma... Denna veckan ska vi börja kolla lite på olika dagis häromkring och längre in mot stan. Priserna är SAFTIGA! Jag tror att om jag börjar jobba så kommer 90% av den lönen gå till dagis. Fast jag kan ju ha fel... Hoppas det! Annars är det ju lite catch 22; jag måste jobba för att ha barnen på dagis men de kan inte börja dagis förrän jag börjar jobba. Och med "jobba" menar jag starta eget och det vet man ju inte hur det går med. Och ska 90% av eventuell lön gå till dagis så vettifasiken om jag inte hellre är hemma med dem och hittar på kul saker med andra barn istället. We'll see :)

      Radera
  2. Hade missat att du skrivit så mång inlägg. Skönt att det börjar ordna sig lite.
    Kokosmjölk? smakar det kokos med eller har de tagit bort den mesta smaken? För du menar väl inte konservburkar antar jag.
    Konstigt att inte välling finns?
    Det borde finnas någon slags aktivitet för barnen ifall man är mammaledig.
    kramisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns massvis av aktiviteter. Här är mammorna hemma med barnen väldigt mycket på grund av dagispriserna, så det finns tydligen mycket att göra med barnen. Jag har i princip bara försökt hålla huvudet ovanför vattenytan den senaste tiden, men när allt stabiliserar sig så kommer vi också hitta på massa grejer på veckodagarna :) Tills vidare är helgerna aktivitetsdagar här. Kokosmjölken smakar som vanlig mjölk. Vet inte alls hur de burit sig åt för att få bort smaken! Och varför... Kokos smakar ju sååå gott!

      Radera