onsdag 6 februari 2013

I sagornas värld

Varje kväll när jag lägger barnen, så berättar jag några sagor för dem. Inte lästa från böcker, utan tagna direkt från huvudet, fantasin. Jag brukar fråga E vad han vill att sagan ska handla om och sedan väver jag på sagan utifrån hans önskemål. Ibland är det en hit och han vill höra samma saga flera kvällar i rad och då kan jag krydda på den och utveckla den, men behålla samma händelseförlopp. C är mer för sånger och han vill gärna att vi sjunger vid sängdags, så det blir lite mix.

Ofta tar jag inspiration från sagor jag själv tyckte om när jag var liten. Men det är helt sjukt vad lite jag minns! Knappt ett enda slut finns kvar i minnet!

Visst vet jag att i "Bockarna Bruse" var det tre bockar och ett troll och att de hela tiden bad trollet vänta till den större bocken, men vad tusan händer när den största bocken klampar på bron?? Eller vad händer när Törnrosa faller i sömn, efter att ha stuckit sig på nålen? Eller när prinsen (prinsessan?) klätt ut sig till åsnepojke? Eller om prinsessan som ville få en gåva som ingen annan sett och där hon får ett äpple av en pojke som hon blir förälskad i? Eller legenden om hur havet blev salt, där en girig man inte lyssnar till hur man stänger av en kvarn som maler salt och där kvarnen fortfarande står och maler på havets botten… Men varför ville han ha salt och varför var han ute på havet?? Och han som skulle koka soppa på en spik (eller sten?) - varför gjorde han det? Och han som går till kungen och hittar lera, en gammal träsko och en kråka, vad gjorde han med dem sen och varför??

Minns en saga, som handlar om två systrar - en elak och en snäll, varav den snälla faller ner i en brunn. Sen hjälper hon en massa människor där nere i brunnen och kommer upp och blir belönad med massa pengar (tror jag). När den elaka systern ser detta vill hon också bli rik, så hon hoppar ner i brunnen och är bara elak, så hon får tjära istället för pengar. Mer detaljerat än så minns jag inte, bara att budskapet var att man bör vara hjälpsam om man vill få något tillbaka. Det är så med nästan alla sagor! Så frustrerande! Till och med Hans och Greta, som ju borde vara ganska självklar; två barn hittar ett pepparkakshus i skogen, blir tillfångatagna, gödda, sen puttar de in häxan i elden och återvänder hem. Men vad jag minns fanns där även vita stenar för att hitta hem, någon svan som de flyger på i slutet, Greta lurar häxan, rikedomar eller mat?? Allt blir bara till en enda stor härdsmälta av korta sagosekvenser. Jag ska nog köpa en sagobok med alla de klassiska sagorna, så att jag kan lära mig dem igen! Nästa gång jag är hos mamma ska jag även försöka hitta böckerna med gamla östeuropeiska legender också. Tror jag gillade dem när jag var liten, men om jag minns rätt så var det farmor som läste dem för mig - varför är de då hemma hos mamma och troligtvis inte ens mina?? Minnet sviker även där.

Jag vill köpa gingerbread men och kräm
och knappar,
har E sagt i några dagar nu.

Vilken lycka när han väl fick det han ville!

Glada lillgrodan C <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar