fredag 15 februari 2013

På banken...

Hittade denna text i några gamla dokument på datorn. Det är från när vi precis hade flyttat hit (alltså mitten av mars 2012) och flängde runt på stan för att hinna göra allt pappersarbete asap:


För några dagar sedan fixade vi en massa praktiska saker på stan. Jag hämtade papper från 1st Contact, så att jag lättare skulle kunna få ett konto på banken, vi träffade banktjänstemannen, fixade National Insurance Number och hämtade registrationsformulär på vårdcentralen. 

Allt gick väldigt smidigt men jag kan inte släppa några saker som blev så otroligt fel och lustiga. Vi var på banken och skulle fixa konto till mig. Mannen bakom skrivbordet, som för övrigt liknade Kumar från Harold & Kumar Go to White Castle på pricken var extremt trevlig och tillmötesgående - speciellt mot M. M hade redan ett konto på banken och vi skulle fixa så att vi delade detta konto. Det började med att banktjänstemannen frågade ungefär 45 gånger ifall M verkligen var heeeeeeeelt säker på att jag skulle få tillgång till hans pengar. Han fick mig inte alls att känna mig som en billig gold digger house wife... Smidigt värre.

Sedan fortsatte det på den vägen.

Jag gav honom mitt pass, så att han kunde kopiera det. Han kollade på det lite snabbt och började knappa på sitt tangentbord samtidigt som han sa nåt i stil med: - You know, you don't look like yourself on that photo (taget för ett år sedan). It must have been during the time when you met M and he decided that he wanted to marry you. Jag vet inte om han ens blev medveten om den nedvärderande icke-komplimangen han precis givit mig. Menade han att jag ser ut som skit nu? Eller sa han fel? Hoppas att han sa fel och att han skämdes ihjäl sen...

På tal om hur fel det kan bli: M uppmärksammade mig på en väldigt rolig sak häromdagen. Jag råkade gå in i en kvinna i affären och utbrast reflexmässigt "Oj!" på svenska. Sen kom jag på mig själv och sa "I'm sorry" också, bara för att inte vara otrevlig. M drog mig lite i armen och påminde mig om att "Oi" ju faktiskt är något man använder om man menar något i still med "Vad fan gör du! Se dig för!". Oops...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar