onsdag 27 februari 2013

Dags att göra läxan

Har så förbaskat ont i ryggen sedan E föddes 09... Egentligen sedan ännu längre tillbaka. Och nu desto mer sedan C också kom till världen. Förrförra sommaren var jag hos en naprapat, som konstaterade att mina magmuskler är fullkomligt odugliga och jag fick i läxa att göra magmuskelövningar för att förbättra dem och därmed minska trycket på min stackars ryggrad. Sanningen är att i samma stund som jag flyttade hemifrån för 10 år sedan, så blev jag totalt värdelös på att göra läxor... Min plugghästtid var över, jag ville något annat, komma ur rollen som jag fått mer eller mindre ofrivilligt. Min självdisciplin blev obefintlig och jag har givetvis inte orkat göra de här övningarna och sitter fortfarande med odugliga muskler på magen (en hel del fläsk också för den delen).

I December 2011 började jag få otroligt ont i skuldran. Första månaden kunde jag knappt andas och trodde det var något fel på lungan - röntgen visade inget. Efter ett tag gick jag till läkaren som sa att det nog bara var stress och att det säkert skulle gå över... Säger de alltid det om allt??? För tre månader sedan gick jag dit igen och sa att nu har det gått ett år och det borde kanske gått över nu om det var stress... Jag bad om att få en tid hos sjukgymnasten och det fick jag.

Nu har jag varit där några gånger och det känns riktigt bra! Min fantastiska sjukgymnast har konstaterat att det är mina revben som är alldeles för stela på ena sidan och alldeles för rörliga på andra sidan. Första gångerna tryckte hon bara på revbenen och ryggraden men eftersom det endast hjälpte 2-3 dagar efter besöket så har jag nu fått... Japp; ny läxa - en massa övningar! Hon upplyste mig också om att jag är extremt överrörlig i nästan alla leder och att hela min kroppstyngd vilar på leder istället för att musklerna ska jobba. Svag alltså, förtvinade muskler... Dålig hållning. Härligt.

Jag fick rejäl träningsvärk av att bara testa övningarna hos henne och det känns riktigt bra! Jag har gett mig tusan på att göra dessa övningar tills nästa gång jag träffar henne och jag HOPPAS att det äntligen ska ge långvariga resultat på den förbaskade skuldran/revbenet och ryggen. Jag blir helt tokig vissa dagar! Kan knappt tänka på annat än att det gör så ont eller är så obehagligt.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar er balans, det låter sunt. Jag antar att när bebis blir äldre så blir det lite mer plats för föräldrarna också, även om lilla alltid kommer komma först.
    Vi säljer vagnen för att vi aldrig använder den. Tänkte också köpa nån superbillig begagnad att ha ifall, och vår vagn bara står ju här och är så fin. Säg till när ni sålt er vagn, vi kan nog negotiate nåt runt 200 om ni fortfarande letar då.

    SvaraRadera
  2. Ja, att hitta typ kex utan socker och salt är svårt, men samtidigt tänker jag kex? Måste man äta det? Jag köper osaltade riskakor. Jag ger henne ju aldrig pure så de där fruktpureerna har vi inte nytta av heller. När vi är ute har jag med mig ostbitar, små tomater,

    SvaraRadera
  3. Oj, nåt hände - jag fortsätter. Krydda vill jag faktiskt att hon ska vänja sig vid så fort som möjligt. Hon råkade äta lite chili-kyckling från min wagamama-tallrik härom dan, det gick bra, och hon älskar vitlök. Funny girl!
    Ingen som har nappat på vagnen än. Konstigt, jag letade begagnad när vi köpte vagn och hade verkligen köpt vår vagn :) behöver pengar till ny bärsjal ;)

    SvaraRadera