torsdag 30 maj 2013

Ovälkomna gäster

Vi har ett nytt problem sedan ca en månad tillbaka. Varje dag hittar jag nya ovälkomna "gäster" i vår lägenhet. VARJE DAG!!! Nästan varje dag slänger vi (mest M när han kommer hem efter jobbet, jag fångar dem bara i glas och ställer dem någonstans långt bort) ut de äckliga, åttabenta monstren men det kommer bara fram nya. Och det är inga småttingar oftast. Var kommer de små jävlarna ifrån och varför dras de till just vår lägenhet??! Jag känner att mina känslor galopperar iväg och fobin växer och växer för var dag. Jag HATAR spindlar!

Igår upptäckte jag en av de mindre och skulle precis fånga den i ett glas, när den plötsligt lyfte från marken som om den fått vingar! Jag tittade närmare och upptäckte att en annan, större, variant fått syn på den precis som jag och snabbt som ögat hissat ner sig och fångat den mindre. Som middag. Jag funderar lite på om jag borde behålla den större? För att få hjälp med att eliminera alla inkräktare som kommer in balkonghållet men samtidigt kan jag inte låta bli att rysa över tanken på hur fet denna geni-spindel kommer vara i slutet av sommaren. Dilemma, eller?

Jag har inhandlat lavendel, eteriska oljor, oljebrännare och vinäger som jag ska tillverka  spindelavvisande golvrengöringsmedel med. Jag vill helst inte köpa massa gifter, eftersom det finns barn i hemmet. Samtidigt känns det ju jättetråkigt att jag inte ens vågar ha balkong eller fönster öppna. Alls. Vill inte heller gärna köpa spinderfällor, eftersom det garanterar dem en långsam död och det vill jag inte ge dem. Vill bara att de ska ta sina små håriga rövar, packa ner sina nät och dra till någon annans fest.

Som grädde på moset har jag upptäckt ganska stora mögelansamlingar på väggarna i sovrummet och hallen. Inte jättestora, men sådär 30 x 15 cm med små vidriga mögelprickar. Både C och E har varit hoptigga och snuviga säkert hälften av tiden vi bott här. Till och med jag, som inte varit förkyld på över ett år, var sjuk i 3 veckor! Dessutom sammanföll tidpunkterna för båda barnens eksemåterkomst med flytten hit. Vi visste ju att fukt var ett problem här, vi fick reda på det ganska omgående efter inflytt. Mögelrester kring fönstren, modifikationer på väggarna ("extra ventilation"), fuktigt på golvet, tvätten torkar knappt på 24 timmar… Jag ska ringa vår hyresvärd i början på nästa vecka och kräva att de gör något åt saken! Vill inte tänka på vad som skulle ske om de inte gör nåt. Eller om det blir värre! Vill ju inte flytta IGEN. Ville bo här ett tag nu… Slippa allt leva-i-resväskan-tjafs, göra oss hemmastadda.

Ljuvliga London är inte så ljuvligt just nu. Finns här verkligen inget boende som är fritt från fuktskador och spindlar??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar