onsdag 21 mars 2012

Smaskigheter och konstigheter

Jag har alltid älskat att handla. Inte nödvändigtvis att faktiskt köpa något, men bara att åka till affären och titta på allt där inne. Och inte nödvändigtvis kläd- och prylaffären, utan faktiskt mataffären. Inte för att jag är extremt intresserad av mat, utan bara för upplevelsen i sig. Jag vet inte varifrån denna förkärlek kommer men jag har två teorier;
  1. Jag bodde i en sketen håla med 10 hus under nästan hela min uppväxt, där det inte fanns något annat än skog, skog och skog (har jag sagt att där fanns skog?). När mamma åkte till affären 20 km bort och jag fick följa med så var jag i sjunde himlen! Äntligen lite omväxling och "spänning" - och troligtvis ensamtid med mamma (?). En vilostund från galenskapen och kaoset hemma...
  2. När jag var riktigt liten bodde jag i Warszawa med min mamma. Det på den tiden, som det inte fanns något utbud i Polen. Man fick kuponger för att köpa saker och jag trodde att korv var skinka. Sådan lyx fanns liksom inte runt knuten... Nu är det andra bullar som gäller, allt ska amerikaniseras, det ska finnas lååååånga hyllor med bara krydda, bara tvättmedel eller bara choklad.

Så en av sakerna jag älskar med att åka utomlands och nu med att BO utomlands är alltså mataffärerna! Så mycket nytt att utforska, smaka och titta på! Priser att jämföra, uppleva en ny värld av choklad, yoghurt, frukt, kött, juice! Till och med upplägget i affären tycker jag är spännande.

En av smaskigheterna jag upptäckt här är till exempel Philadelphia med chokladsmak. Mmm! Det vattnas i munnen bara jag tänker på det... Det är troligtvis det bästa chokladpålägget jag någonsin smakat! Tur att den är poppis, så den nästan aldrig finns i hyllan. Annars hade min vikt ökat dramatiskt! Och den ska ju minska nu... När jag börjar ta mig i kragen i alla fall.


Det jag märker väldigt starkt här i England är hur annorlunda synen på barn och barnmat är.

Här finns proppvis med mellanmål "för barn". Jelly, pudding, custard och massa annat crap. Massa socker, ungarna hade lika gärna kunnat äta det direkt ur påsen. Med sked. Men det finns även massvis av andra, mer nyttiga barnsnacks! Just nu är jag på jakt efter något som båda barnen kan käka i vagnen utan att smula/skita ner hela vagnen när vi är på väg någonstans. Hittills har vi fått stryka en hel del provade saker, tyvärr. Det bästa hittills har varit Biscotti med Banan-, äpple- och chokladsmak, men det är ju inte speciellt mättande.

En konstig grej jag hittade i affären häromdagen var barnmatspuré av spenat! Steg 1. Alltså från 6 månader! I Sverige bör ju barnet inte äta något som innehåller spenat innan 1 år minst, på grund av toxinerna som kan bildas i tarmen eller vad det nu var. Men här verkar dessa rekommendationer inte finnas... Kan tillägga att purén var helt ok om man gillar spenat, men såg ut som grönt måsbajs.


Välling finns inte heller, vad jag vet. Men det visste vi ju innan vi kom hit. Inte för att våra barn någonsin tyckt om välling... Men båda dricker fortfarande barnmjölk och här verkar det vara normen. Det finns pulvermjölk ända upp till 4 år om jag inte minns helt fel.

Japp, det var några tankar från mig denna vackra vårdag. Solen gassar utanför fönstret, redan 14 grader men känns betydligt varmare i solen (för varmt för M, säger han) och barnen snarkar i sovrummet. När de vaknar ska vi till mataffären och köpa lite snacks och sen ska vi ut på stan för att strosa runt lite och till slut träffa M när han slutar jobbet kl 18. Vi får se om planerna funkar idag... Storebror tycker mycket om sitt Duplo och är väldigt svår att få med ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar