fredag 7 december 2012

Christmas pudding, steaming hot

E's dagis har börjat sjunga en massa engelska julsånger och raden ovan var den senaste som han överraskade mig med här hemma :) Jag blir stoltare och stoltare varje dag och det är så fantastiskt att han redan kan så pass mycket! Jag själv vet för övrigt knappt vad christmas pudding är för något. Vi måste nog köpa det och smaka på detta Brittiska jul-måste. Vi testade mince pies häromveckan och det var ingen höjdare, tyvärr. 
Bild på Christmas Pudding tagen härifrån

Vi har fått ett villkor från förskolan, gällande vår julresa och det är att E måste ha 100% närvaro fram tills att vi åker, för att kunna ta en ynka dag ledigt. 

Det är så enormt stor skillnad på förskolan här och i Sverige! I Sverige VILL de ju nästan inte att barnen ska gå på dagis. Där är det en massa regler för att barnen ska gå på dagis så lite som möjligt och man är så himla överkänslig vad gäller sjukdomar. Ser ett barn bara lite hängigt ut, så ringer de efter föräldrarna - oftast helt i onödan. De förespråkar att man gärna är hemma någon dag mer än nödvändigt.

Här är det tvärtom. Om barnet inte är på dagis en viss dag, så MÅSTE man komma med ett skriftligt bevis på varför barnet inte varit där! Om barnet har varit sjukt ska man visa dem ett intyg från läkare, ett recept på utskriven medicin eller ett kvitto på medicinen som barnet använt under sin sjukfrånvaro. Nu har vi ju "tur" eftersom vi ändå måste kontakta läkare ifall E har feber, men ändå... Och om det är diarré då? Ska jag behöva fotografera för att ge dem som bevis?? Jag springer inte gärna till vårdcentralen så fort det är nåt med barnen... Det finns ju massa skit som man kan bli smittad av där! Dessutom känns det lagom kul att sno en tid hos akutläkaren som någon annan kanske behöver mer. Bara för att jag ska ha något att komma med till förskolan! 

I Sverige var E sjuk i princip varannan vecka - här måste man ha 86% närvaro annars ryker dagisplatsen (bevisad sjukfrånvaro exkluderad som tur är)! Jag fattade inte det i början och självklart var E sjuk säkert 10 dagar av första månaden. Vi fick då hem papper på att  de "håller ett öga" på oss pga att vi hade så stor frånvaro... När jag gick till kontoret för att fråga vad tusan de håller på med, fick jag förklarat för mig att vissa missbrukar sin dagisplats och att det är därför detta krävs. Visst, jag köper det. Men nog är det lite läskigt att de kör med sån storebrorsstil... 

2 kommentarer:

  1. Hej! Det där med skolor är svårt. Det finns ju många bra skolor i centrala london, men även många dåliga. Det bästa är nog att kolla in ofsteds hemsida och läsa rapporter (även om jag hatar ofsted...) och framförallt hälsa på skolor, prata med rektorn, ställ frågor, gå in på lektioner och se. Det ska man få (och inte bara på open days då allt kan va lite tillställt) och vill inte rektorn det då är det nog inte rätt skola.
    Jag tyckte väl att jag kände igen woolwich från dina utsiktsbilder. Jag bodde länge i greenwich så jag är lite hemma där nere. Jag bor numera i hornchurch, essex.
    Bilstolar ja. Här finns det dem som sätter bebisar i framåtvända stolar vid typ 6 mån. :( min dotter är bara 5 mån men liten som en 4 mån så hon sitter nog kvar i bilskyddet och är missnöjd ett tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vi läser Ofsted varje kväll :) Just nu lutar det åt att vi stannar här, fast flyttar närmare tågstationen eller att vi flyttar till Greenwich. Jag ÄLSKAR Greenwich av det jag sett. Parken, lilla stadskärnan runt Cutty Sark, marinmuseet, hamnen... Just nu kollar vi runt lite så att min man har nära till Jubilee line i North Greenwich. Känner du till skolorna där (har kollat lite extra på Halslow, som är outstanding på Ofsted)? Och vilka områden där är områden som man inte skulle vilja bo i? Varför hatar du Ofsted? Korsförhör! :D

      Radera