tisdag 18 december 2012

Glasögonorm

Med både en mamma och en pappa vars ansikten pryds av välbehövliga glasögon har risken varit väldigt stor att även jag skulle drabbas av synfel. Och jag har fruktat detta så länge! När jag var 14-15, tog mamma med mig till en släkting som också var optiker. Det visade sig att jag redan då hade relativt svaga ögon och jag blev två saker rikare: ett par skitfula glasögon och ögonkomplex på grund av att jag hade "så tätt sittande ögon" (som ett litet barn, sa optikern förvånat som om hon aldrig tidigare skådat något sådant missfoster - tack, behövde verkligen ytterligare en sak att ha komplex över). Jag använde dessa glasögon ett ytterst fåtal gånger och jag v ä g r a d e acceptera att jag behövde dem mer än kanske när jag övningskörde, som jag för övrigt la på hyllan i flera år när min övningskörningsövervakare började kasta sig över ratten.

När jag började studera investerade jag i endagslinser, då min syn bara blev värre. Använde dem inte alls så flitigt som jag borde gjort och de räckte i säkert 5 år istället för 18 månader, eller vad det var. Sen minns jag bara att det blev ännu värre och till slut tvingade M mig att skaffa glasögon. Jag kunde till exempel bara köra bil i fullt dagsljus, för det var bara då jag kunde se skyltarna - från typ 20 meters håll. När hans egna ögon blev dåliga och ha behövde operation kunde jag inte gömma mig bakom argumentet att han skulle köra bilen - för han fick inte det på över ett år. Så jag skaffade glasögonen, men jag ville minsann INTE ha dem till vardags!

Så flyttade vi till England, jag blev bländad av någon idiot som lekte med sin gröna laser från balkongen i marsmörkret. Ögonen blev konstiga ett tag, men det tog mig 8 månader att gå till en ögonläkare. Och nu har ögonen blivit ännu mer konstiga, så jag ska ha på mig glasögon större delen av dagarna :( Buhuuu.... Nu ska jag bli glasögonorm på riktigt!


4 kommentarer:

  1. Glasögon är skitsnyggt och jag är avis på glasögonbärare. Jag har två par fast jag har 99% på ena och 100% på andra ögat.
    Jag har trott länge att allt var genus-neutralt i sverige, men nu när jag är här ser jag ju att det inte alls är så. Fan va mycket rosa volangskit det finns, jag gråter.
    Håller med om toleransen i uk (eller i london i alla fall). I sverige måste man va likadan som alla andra och det är jäkligt skönt att slippa det.
    Vad jobbar ni med i uk och hur hamnade ni där?
    Hoppas ni haft en fin jul och gott nytt år.

    SvaraRadera
  2. Haha :D Jag önskar att jag passat i glasögon bara! Vi hamnade här efter att min man fick ett drömjobb! Vi hade pratat om London sedan vi träffades men aldrig tagit steget fullt ut. Sen sökte han jobb för skojs skull och fick värsta responsen, hade inbokade intervjuer London veckan efter och veckan efter det hade han jobb. Ganska chockartat!! Det blev bråttom med att fixa boende, säga upp allt i Sverige, sälja möbler, packa etc. Jag är hemmafru (gud vad jag hatar det ordet!) just nu, men vi försöker starta upp en gemensam business här (spel till telefonen). Vi har bara lite ont om tid just nu :) Gott nytt år till dig också! Förstår att vistelsen i Sverige var lite blandade känslor från din sida... Mycket är bra där. Men mycket är även mindre bra... Precis som här egentligen. Hur hamnade du här?

    SvaraRadera
  3. Jag hamnade här när jag var 19 år, 1997. Usch va längesen. Jag åkte hit som aupair och skulle väl stanna ett år eller så, och på den vägen är det. Efter 1 år flyttade jag in i kollektiv i peckham och hade skitjobb. Känns ju som ett helt annat london-liv än det man lever nu ;)
    Hemmafru, ja. Hatar också det ordet. Men här får man ju i alla fall va det, i sverige är det väl förbjudet? ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte det var ännu värre i sverige, med bärsjalskommentarer. "ja du det där kan du inte hålla på med så länge till". Hålla på?! Här glor folk nåt enormt men det är inte så många som säger nåt och jag har fått en del positiva kommentarer. Annars ser man ju mest babybjörnar... Jag tror det är dem folk har erfarenhet av så därför de tror att man går omkring och har ont i ryggen.

    SvaraRadera