tisdag 29 januari 2013

I flyttbubblan

Tiden går så fruktansvärt fort och allt är jättestressigt just nu. Vi ska flytta om en månad och vi har haft enormt mycket att tänka på sista tiden. Vi har gjort en massa research om områden, skolor, sjukvård, lägenheter etc. Vi har varit och besökt olika stadsdelar som har intresserat oss, pratat med folk på gatan om vad de tycker, fikat, lekt i parker, skrattat, ältat, velat, gråtit, slitit vårt hår.

Vi har ansökt till skolor där vi inte ens bor (men där vi hoppas bo) för att ansökningstiden gick ut i mitten av januari. Vi har kollat på en massa sunkiga lägenheter och höjt vår budget flera gånger för att inte bo i ett mögligt råtthål ungefär. Vi har blivit besvikna gång på gång, folk har avvisat oss endast av anledningen att vi har barn, hyresvärdar har utnyttjat oss och gett oss falskt hopp (London är tydligen fullt av rövhål till hyresvärdar och hyresagenturer). Vi har läst hundratals rapporter på Ofsted, läst ett femtiotal skolhemsidor med curriculum, alla skolpolicys och hela köret, läst forumtråd efter forumtråd, velat, gråtit och slitit lite mer i vårt hår.

Men det har kanske lönat sig. Vi har blivit förälskade i stadsdelen Bow - närmare bestämt Old Ford, som ligger strax intill Victoria Park. Vi besökte området för några helger sedan och pratade med en del helt fantastiskt trevliga människor. Barnen älskade parken, M har 20 minuter till jobbet, där finns en marknad på huvudgatan, ett konstgalleri, nära till tunnelbana och DLR. Där finns bra Primary Schools, närhet till två sjukhus, bra (enligt lokalbefolkningen) sjukvård… Efter att ha blivit totalt förda bakom ljuset av en häxa till hyresvärd och blåsta på ett hus med trädgård, trodde jag att jag skulle gå under. Jag fick i princip ett mentalt sammanbrott, men tog mig samman med hjälp av underbara M som till och med köpte blommor för typ tredje gången på 8 år :)

Kanalen som delar Old Ford från Victoria Park

En del av lekplatsen. Lägg märke till sand i olika färger!
Vi var alla i extas :D

Så här reagerade jag när jag såg parken

Så här reagerade E

Lek i lekparken

"Titta, snipen har varit här!", utbrast E när han såg dessa.
Det tog ett tag för mig och M att fatta att han syftade på
snipen från filmen "Up!" :)

Så här använder vi vår vagn - som numera inte orkar detta längre.
Den höll i alla fall några månader.

Men nu har vi hittat en lägenhet som är helt okej. Agenturen vill ha massvis av referenser, trots att de tar skyhöga admin- och referensavgifter (troligtvis för att kunna betala den stackaren som får sitta och läsa skiten sen - vem vill ha t.ex. karaktärsreferenser egentligen???), de vill ha dubbelt betalt i deposition för att jag inte jobbar än trots att vårt hushåll är väl inom gränserna för den hyran. Antagligen allt för att mjölka oss lite mer på pengar. Lägenheten ligger inte precis där vi ville och jag är givetvis livrädd att vi inte får plats på den skolan vi vill ha (det är hela 500 meter gångväg och vi ville ha kanske 200). MEN jag kände just då att jag skiter i vilket, för vi behöver en adress pronto för att ens ha en chans att få plats på skolorna vi gillar. Den ligger inom vår budget och den är modern, vi får sätta upp grejer på väggarna (!!!) och den kändes okej även om bara M sett den.

Så nu väntar vi med spänning medan magsåret växer. Hoppas vi får skriva på lite papper så att vi har vårt på det torra och han ge skolorna den nya adressen. Håller tummarna!!!

2 kommentarer:

  1. Åh KUL med flytt! Jag har bott i östra London så känner till området ganska bra. Bodde i Bethnal Green och i Mile End. Älskar Victoria Park!

    Men du. Estate agents är ju dumma i huvudet. Jädra skitsnack att ta så mycket extra pengar, de lurar er bara...jag har inte hyrt via estate agent på sex år för att det är så mycket billigare och bättre att hyra direkt av landlorden. Jag håller mig långt borta från dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du bott där i närheten! Minns du mer om området? Hade varit kul att få veta lite mer :)

      Vi har tyvärr redan betalat första handpenningen och gjorde det för att ta bort lägenheten från marknaden. Hade vi vetat (eller fattat, för visste - det gjorde vi ju i princip) vilka ockeravgifter de tagit så vet jag inte om vi gått med på allt... Men som jag skrev så behöver vi en adress asap, så vi hade inte jättemycket val. Jag har också hört att privata landlords är bra, men det var just en sådan som lurade oss :/ Det finns nog idioter inom båda. Ush, jag känner mig så stressad av hela lägenhetgrejen! Jag önskar vi hade lite mer pengar så vi kunde köpa och renovera, isolera och göra vad sjutton vi ville med boendet.

      Radera